مدیریت تکنولوژی

چرخه عمر فناوری


دوره نوآوری جدید یا جنینی: فرایند تکنولوژی شبیه به فرایند زندگی می باشد و در دوره تولد یا ظهور نیاز به تغذیه شدن و مراقبت از طرف والدین دارد تا به جایی که انتظار می رود برسد. بسیاری از تکنولوژی ها قبل از اینکه در محیط رشد کنند نابود می شوند. در حقیقت شواهد نشان می دهد کمتر ازیک تکنولوژی از هر ۶۰ تا ۱۰۰ تکنولوژی جدید می تواند به مرحله بلوغ برسد.

بهبود تکنولوژی یا رشد: در این مرحله تکنولوژیی موفق است که پیشتاز باشد و قبل از بقیه روش خود را استاندارد سازد، در این صورت رقبا از آنان پیروی خواهند کرد.

دوره بلوغ: تکنولوژیی که به مرحله بلوغ می رسد ممکن است کوتاه مدت در این سطح بماند، حتی ممکن است این زمان چند ماه باشد. در حقیقت زمان بین اختراع و نوآوری قبل از قرن بیستم دهها سال بود. این زمان به شدت کاهش یافته و در حال حاضر برای بعضی تکنولوژی اطلاعات به کمتر ۶ ماه رسیده است .اما باید دقت کرد این زمان کوتاه معمولا زمان اضافه شدن تغییرات در همان گونه تکنولوژی است نه ظهور یک تکنولوژی کاملا جدید. این تغییر سریع در زمان کوتاه می تواند تاثیر اقتضادی جدی بر تعهدات بگذارد.

دوره افول: در این مرحله تکنولوژی جدید یا بهتری ظاهر و تکنولوژی قبلی کهنه می شود. مدیران باید به این مرحله از چرخه عمر تکنولوژی توجه نمایند زیرا به طور معمول در این مرحله هزینه ها افزایش می یابند و ادامه مسیر به شکل قبل سودآور نمی باشد.

 

دانلود مقاله مدیریت تکنولوژی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.