سیستم های ملی نوآوری

سیستم های ملی نوآوری : تاریخچه و تئوری

مقدمه :
دامنه نشر مفهوم سیستم های ملی نوآوری در مقایسه با ۱۰ سال قبل که فقط عده معدودی از اندیشمندان چیزهایی در مورد آنها می شنیدند بسیار شگفت انگیز است . سیاستگزاران ملی نیز می توانند همانند کارشناسان سازمانهای بین المللی همکاری های اقتصادی (مثل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ، بانک جهانی و اتحادیه اروپا ) از این مفهوم بعنوان یک ابزار استفاده کنند .
همچنین این مفهوم الهام بخش فعالیت های تحلیلی مربوط به حوزه های مختلف علوم اجتماعی نیز بوده است . اقتصاددانان، اقتصاددانان تجاری، تاریخ نگاران اقتصادی، جامعه شناسان و حتی جغرافی دانان اقتصادی نیز برای تشریح و درک نظریه های مربوط به نوآوری از این مفاهیم استفاده می کنند. مفهوم سیستم های ملی نوآوری بصورت مستقیم و غیر مستقیم، فعالیت های تحلیلی مربوط به حوزه های مختلف را تحت تاثیر قرار داده است .  به عنوان مثال می توان به تجزیه و تحلیلهای روبه رشدی اشاره کرد که بجای تمرکز بر صنعت به عنوان یک بخش اقتصادی، در جهت درک شکل و اهمیت گروه های اقتصادی و سایر روابط افقی میان بخشی تلاش می کنند. تعداد فزاینده ای از مطالعات مربوط به موانع و محدودیت های شرکتها و صنایع در شبکه های علمی و منطقه ای، بجای طرح در حوزه های جغرافیایی در حوزه جغرافیایی اقتصادی مطرح شده اند . پیشرفتهای اخیر در همه زمینه ها از رویکرد سیستماتیک پدیده نوآوری الهام گرفته اند.

پرسیدن این سوال که چرا و چگونه این مفاهیم و اندیشه ها بدین سرعت در میان دانشمندان و سیاستگزاران انتشار یافته اند ممکن است ارزشمند باشد. ما در این مقاله تلاش می کنیم تا به چگونگی سازماندهی و توسعه این مفاهیم پی ببریم. در حقیقت این مقاله بصورت موازی در پی کشف این نکته است که نوآوری عظیمی چون کامپیوتر چگونه ایجاد شده و توسعه یافته است . همچنین ممکن است در توسعه مفهوم سیستم ملی نوآوری، فعالیتهای موازیی نظیر توسعه کامپیوترهای مدرن و پدیده ای مثل کارآفرینی نیز مشاهده کنیم. در نگاهی اجمالی می توان از فردریچ لیست، بابیج و کریستوفر فریمن به عنوان بنیانگذاران اصلی مفهوم سیستم ملی نوآوری یاد کرد.

 

دکتر مهدی جعفری     مهندس شاهد زندیه راد



دانلود مقاله سیستم های ملی نوآوری


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.